مقاله کامل در مورد پمپ های سانتریفیوژ
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
مقاله کامل در مورد پمپ های سانتریفیوژ
نوشته شده در دو شنبه 30 بهمن 1391
بازدید : 2357
نویسنده : هادی صادقیان خشوئي

به علت اينكه سيال در اثر حركت دوراني محور به اطراف پرتاب شده و در مركز پمپ خلاء ايجاد مي شود دهانه لوله ورودي در پمپ هاي سانتريفوژ در مركز قرار دارد تا با استفاده از خلاء ايجاد شده در اين محل انتقال سيال سريع تر و بهتر انجام بگيرد.
پمپ هاي گريز از مركز داراي دو امتياز برجسته مي باشند: اولاً جريان مايع در آن ها يكنواخت است. ثانياً اگر لولهء خروجي پمپ مسدود يا تنگ شود، فشار زيادي كه براي ساختمان پمپ مضر باشد توليد نكرده و بار آن به اندازه اي نمي رسد كه موتور محرك پمپ را از كار بيندازد.
براي بكار انداختن پمپ بايد هميشه محفظه آن را از مايع مورد پمپاژ پر نموده و هواي محبوس در محفظه را خالي نمود. اين عمل را آبگيري (
Priming ) مي نامند. هرگاه پمپ در سطحي پايين تر از مخزن حاوي مايع مورد استفاده واقع شود، لزومي به آبگيري نخواهد بود. ( به اين علت كه محفظه پمپ همواره پر از مايع بوده و در نتيجه محفظه خالي از هواست )
ساختمان پمپ هاي گريز از مركز در ابتدا بسيار ساده بوده و فقط شامل پره، پوسته و محور بودند و ليكن به علت نياز روز افزون به اين پمپ ها، به سرعت تكامل يافته و ساختمان آن ها پيچيده تر شد و قطعات ديگر به آن ها افزوده شدند از قبيل رنگ هاي سايشي، لائي هاي آب بندي، پره هاي ثابت براي هدايت بهتر آب در خروج از پرهء متحرك و ورود به محفظه حلزوني و غيره.
پره هاي پمپ هاي سانتريفوژ به سه دسته تقسيم مي گردند: باز، نيم باز و بسته
.

خصوصيات برجسته پمپهاي سانتريفيوژ:

1-جريان تخليه مايع در آنها آرام و يکنواخت است
2- متنوع بودن اين پمپ ها با خصوصيات زياد و گوناگون
3- رضايت بخش بودن راندمان
4- تناسب براي کارکردن با موتورهاي برقي و موتورهاي احتراقي
5- پايين بودن هزينه نگهداري
6- دامنه کاربرد آنها در پروژه هاي کشاورزي ، صنعتي و آبرساني فوق العاده بالاست زيرا از نظر دبي و ارتفاع توليدي وسعت زيادي را پوشش ميدهد .
7- فضاي کمتري را متناسب با قدرت توليدي ايجاد ميکند .


پمپ هاي سانتر فيوژ به سه دسته تقسيم مي شود:

الف) پمپ هاي سانتريفوژ(جريان شعاعي):

عملكرداين پمپ به اين صورت است كه درآن سيال موازي محور واردچرخ پمپ شده وعمود برآن ازچرخ خارج مي گردد.اين پمپ ها معمولاً براي ايجادفشارهاي بالا دردبي هاي كم به كارمي روند. پمپ هاي سانتريفوژ شايع ترين نمونه ازپمپ ها هستند .

                                 

ب) پمپ هاي محوري:

سيال موازي محور وارد پمپ مي گردد و به طور موازي نسبت به محور ازچرخ خارج مي گردد . دراين پمپ قسمت اعظم فشار مايع را نيروي پرتاب پره هاي پروانه تامين ميکند . اين پمپ براي توليد دبي هاي زياد با ارتفاع کم کاربرد دارد .( دبي زياد ، ارتفاع ک ، نيروي پرتاب پروانه )

ج) پمپ هاي نيمه سانتريفوژ(يا باجريان مختلط):

سيال موازي محور وارد چرخ پمپ مي گردد و به طورمايل نسبت به محورازچرخ خارج مي گردد.اين پمپ ها براي ايجادفشارها و دبي هاي متوسط به كارمي روند .اين پمپ هانسبت به پمپ هاي سانتريفوژتوانايي بيشتري دراستفاده وبه كارگيري دبي هاي يالا رادارند . اين پمپ داراي دو قسمت است ، يکي جداره ثابت و ديگري قسمت دوار که شامل محور گردان با چرخدنده ميباشد . برخلاف پمپهاي گريز از مرکز که مايع را با سرعت به قسمت خروجي پمپ هدايت ميکند در پمپهاي گردشي مقداري از مايع بين دنده هاي چرخدنده پمپ به اصطلاح به تله مي افتند و باعث ميشوند سرعت مايع در خروجي کاهش يابد . اين پمپ ها بيشتر براي روغن کاري کاربرد دارند.                                     

کاربرد پمپ هاي سانتريفيوژ:

دامنه کاربرد پمپ هاي سانتريفيوژ بسيار وسيع بوده ،ودرصنايع شيميايي،کاغذسازي، صنايع غذايي ولبنيات ،فلزات مذاب،آب وفاضلاب ،فع موادزائد،نفت وپتروشيمي وديگر موادبه کارمي روند.از نظرظرفيت وهد،توانايي اين پمپ ها براي ظرفيت هاي بالاومتوسط نوع جريان وتري و هدهاي پايين نوع محوري و هدبالانوع شعاعي مي باشد.
البته دو کميت هد و ظرفيت مستقل از هم نيستندوبه شکل،اندازه و سرعت ايمپلر بستگي دارند.

پمپ مخصوص (اژکتور):

اژکتورها دستگاهي هستند که گازها و بخارات را از يک فضاي خالي خارج کرده و آن ها را براي تخليه کردن در يک فشاري بالاتر متراکم نموده. زمانيکه اختلاط گازها يا بخارات با سيال راندماني امکانپذير باشد.
اژکتورها تا حدودي داراي قيمت هايي کمتر و هزينه نگهداري کمي نسبت به پمپ ها دارند. معمولا اژکتورها داراي يک شيپوره همگرا- واگراي دروني دارند. که در آن سيال رانده شده براي تغذيه و يک شيپوره بزرگ تر بيروني که در آن گازها تخليه شده. ممنتم يا انرژي سيال خروجي از شيپوره راندني داراي سرعت بالا مي باشد. اما به ميزان جزئي اين سرعت به گازهاي در حال تخليه هم وارد مي شود. پس در اين صورت سرعت مخلوط ما کمتر از سرعت سيال وارد شده مي باشد. ولي در هر صورت سرعت آن بيشتر از سرعت صوت مي باشد. پس در اين صورت شيپوره بزرگ تر بعنوان يک ديفيوزر همگرا- واگرا است که در آن فشار افزايش يافته و سرعت صوت کاهش يافته.

 ساختمان اژکتور و اساس کار آن:

اژکتور داراي ساختماني شيپوري (Venturi) است. هوا يا بخار فشرده از طريق يک لوله باريک (Nozzle) به سرعت جهش مانند (Jet) به فضاي مخروطي شيپور هدايت مي شود.
مسلم است که فشار خروجي اژکتور از ورودي آن بيشتر است و علت بر نگشتن گاز از خروجي اژکتور به ورودي آن سرعت زياد مخلوط آب و گازها در خرطومي (
Diffuser) اژکتور است.

 موارد کاربرد اژکتورها:

مي دانيم که نقطه جوش تابع مستقيمي از فشار محيط است. به عبارت صحيح تر، فشار و نقطه جوش رابطه مستقيمي با هم دارند. لذا کاهش فشار محيط ، کاهش نقطه جوش را به همراه دارد. با توجه به اين عبارت اهميت اژکتور به عنوان تنها وسيله توليد خلاء در صنايع نفت و پتروشيمي مشخص مي شود از موارد استفاده اژکتور مي توان به دو مورد زير اشاره کرد:
1) همان گونه که مي دانيم هيدروکربن ها در درجه حرارت هاي بالا ممکن است شکسته شوند و يا با ذرات ديگر ترکيب شوند، بنابراين براي تصفيه و تفکيک نفت خام در پالايشگاه ها از برج هاي خلاء استفاده مي شود به دليل اينکه در اينگونه برج ها درجه حرارت پايين آمده و قادر خواهيم بود بدون ازدياد درجه حرارت به ميزان زياد مواد را تفکيک و تصفيه کنيم.
2) تخليه يک طرفه مايعات از ديگر استفاده هاي اژکتورهاست که در اين حالت اژکتور همانند يک تلمبه عمل مي نمايد که در صنعت به(جت پمپ ) معروف است.

قطعات اصلي اژکتورها :اژکتورها از لحاظ دسته و تقسيم بندي انواع متفاوتي ندارند و همواره يک اژکتور مي تواند از قطعات اصلي زير تشکيل شده باشد :
1) سرپوش بازديد افشاننده
2) صافي بخار
3) سرپوش افشاننده
4) ورودي بخار آب
5) سرپوش ورودي
6) ورودي
7) افشاننده
8) مبدل فشار به سرعت يا خرطومي
9) خروجي

 





مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: